sunnuntai 5. tammikuuta 2014

Uusi vuosi, uudet lääkkeet


Kävinpä uuden vuoden odotuksen kunniaksi 31.12. neurologilla. Kortisoni pistoksista (annettiin 10.12.) tuli mulle hyvä vaste, olin 1,5 viikkoa ilman pääkipuja ja migreeneitä. Mulle pistettiin siksi uudet neljä kortisonipiikkiä niskaan. Tällä kertaa ei sattunut juuri yhtään! Muutosta parempaan on siis selvästi tapahtunut.
   Mulle on vielä tämän kuun lopulla tarkoitus mennä neurologille pisättämään vielä neljä piikkiä kortisonia. Sitten pidetään taukoa ja katsotaan, mitä tapahtuu.
   Neurologi määräsi mulle myös uudet estolääkkeet migreeniä vastaan ihan joka tapauksessa. Nt tämä nainen ottaa joka ilta yhden mini tabletin Klotryptyl miteä. Tämän pitäisi neurologin mielestä tehota 90%:n varmuudella, kun hän kuunteli mun kokeilemiani lääkkeitä migreeniin. Ainut vähän huonompi puoli tässä on se, että tämä uusi lääke on vaikutukseltään vastakkainen epilepsialääkkeelleni Trileptalille. Klotriptyl mite vähentää siis Trileptalin määrää veressä suomeksi sanottuna. Mutta 10 vuoden kohtauksettomuuden ja nostetun annostuksen (ent. neurologi ajatteli, että kun nostetaan Trileptalin määrää, migreenikohtaukset poistuu) johdosta nykyinen neurologi uskoo, että mahdollisuudet epikohtauksiin ovat todella minimaaliset. No, joka tapauksessa mulle uusittiin mun tosi kallis kohtauslääke epilepsiaan, jota ei ole tarvittu vuosiin.
   Sen ostaminen ei mennytkään sitten niin kuin Strömsössä. Neurologi unohti tehdä mulle erityislupahakemuksen tätä Epistatusta vastaan. Tämä Epistatus ei nimittäin ole lääkerekisterissä, mutta on ainut lääke, joka on helppo yksinasuvana ottaa. Järkevää? Ja mikä parasta, se on oikeasti tosi kallis lääke. 5 milliä tätä lääkettä, josta saa 4 annosta kohtauslääkettä maksaa lähemmäs 100 euroa, johon sisältyy pieni korvaus. Ja tosissaan, koska lääke ei ole lääkerekisterissä, en voi saada sitä erityiskorvattavana, vaikka kelakorttiini on merkitty, että saan korvauksen epilepsiaan tarvittaviin lääkkeisiin. No, ei tässä kaikki. Nyt Epistatuksesta ei saa mitään korvauksia. Innolla odotan, kun neurologi 13.1. tekee mulle lupahakemuksen tohon Epistatukseen, paljon se lopulta tulee maksamaan.
   Kaikesta huolimatta ostin Klotriptyl Miten ja aloitin käytön. Mahdollisuudet epilepsiakohtaukseen on kuitenkin pienet ja ei tuo uusi lääke poista kokonaan epilääkkeiden vaikutusta. Sitä paitsi oon selvinnyt kohtauksetta ennenkin pienemmällä annostuksella (300 mg 1½x2) ja nyt Trileptal on mulla 600 mgx2. En usko kohtauksiin siis, ja Epistatuksen saan varmasti tän kuun loppuun mennessä itselleni ja sitten voi elää täysin rauhassa.

Toivottavasti pysyitte mukana, mikä lääke oli mihinkin vaivaan ja niin edespäin. Mutta siis, nyt on täällä kokeilussa uusi lääkitys, joka toivottavasti auttaa migreeniin eikä tuo epilepsiakohtauksia 10 vuoden kohtauksettomuuden jälkeen takaisin!
~ Roosa ~

2 kommenttia:

  1. Toivottavasti lääkitys tehoaa! Toivon sulle kaikkea hyvää uudelle vuodelle! Tai siis tälle vuodelle. :) -E

    VastaaPoista

Rohkeasti vain kommentoimaan, kuulen mielelläni sinusta <3