torstai 19. kesäkuuta 2014

Tove Jansson - tour 16.-18.6.2014

Hei kaikki ja terveiset Helsingistä! Meillä oli aivan upea reissu äidin kanssa maanantaista keskiviikkoon. Tätä reissua oli suunniteltua jo viime vuoden lopusta lähtien ja nyt se on jo ohi.
   Niin kuin hyvin tiedätte, olen armoton Tove Janssonin ihailija ja äitini liippaa läheltä myös. Meille molemmille oli selvää, että haluamme matkustaa tänä kesänä Helsinkiin pääsykokeideni jälkeen ja tehdä reissun nimekkeellä Toven Helsinki Toven 100.-juhlavuoden kunniaksi. Matka varattiin toukokuussa ja siitä lähtien odotettiin ja suunniteltiin.
   Kuvat saavat kertoa enemmän, mutta lyhyesti meidän kolmesta päivästä Tove Janssonin Helsingissä.
   Ensimmäisenä päivänä saavuimme junalla Hesaan yhdentoista maissa aamupäivällä. Kiertelimme hieman Forumissa ja mm. Muumin Shopissa, jossa on kaikkea ihanaa muumijuttua! <3 Kahden aikoihin lähdimme hotellille raahaten matkalaukkuja perässämme. Hotelli oli Scandic Hotel Paasi Hakaniemessä, oikein upea paikka! Veimme matkatavarat sisään ja suunnittelimme loppupäivän ohjelmaa, sillä emme halunneet kuluttaa loppupäivää hotellihuoneessa maaten. Päätimme aloittaa Tove-kierroksemme päätepisteeltä, eli Hietaniemen hautausmaalta. Menimme sinne metrolla ja voitimme äidin metropelon. Janssonien sukuhaudan lisäksi bongasimme etenkin taiteilijan mäellä monta tuttua! :D Myös pari presidentin hautaa näimme. Jotkut haudat oli tosi pelottavia, huijui!
   Toinen päivä oli pyhitetty ainoastaan Tovelle. Lähdimme noin puoli yhdetätoista hotellilta ja tsekkasimme katunäkökulmasta Toven ensimmäisen kodin Luotsikatu 4B:ssä, söimme äkkiä Kauppatorilla vohvelit, näimme kolme Toven kuvanveistäjä-isän Viktorin veistämää patsasta, joissa Tove oli ollut mallina tavalla tai toisella. Katsastimme Toven peruskoulun Broberska Samskolanin Korkeavuorenkatu 23:ssa (nykyisin museo), Toven aikuisajan ateljeen Ullanlinnankatu 1:ssa, sekä tietysti taidenäyttelyn Ateneumissa. Se näyttely oli oikea aarreaitta! Suosittelen! Kuvia sieltä ei luonnollisestikaan ole, kun ei saanut kuvata. Mutta menkää ihmeessä katsomaan, jos voitte. Siellä tajuaa, että Tove oli paljon muutakin kuin pelkkä muumien luoja. Tämän tiesin itsekin ja olin nähnyt monia näyttelyssä olevia taideteoksia kuvina omistamissani omelämäkerroissa, mutta se työnpaljous yllätti silti! Wau!
   Kolmantena päivänä oltiin edellisen päivän kävelystä aivan puhki. Käytiin mun serkulla kylässä Sörnäisissä, ostettiin tuliaiset, syötiin ja lähdettiin junalla koti kotia. Väsyneinä, mutta onnellisina siitä, että saimme kokea tämän upean reissun! <3

Luotsikatu 4B:n porttikonki ja sisäpiha (ylempi kuva)

Toven entinen peruskoulu Broberska Samskolan

Toven aikuisiän ateljee sijaitsi tuon talon tornissa. Ateljee on edellään perikunnan omistuksessa

~ Roosa (entistä enemmän Tove Jansson -fani) ~

1. AAA tää on niin kade!! tarkotus olis itekin itseasiassa lähtee äipän kanssa kiertämään ainakin tuo Ateneumin näyttely :-)

1. Ehdottoman kannatettava tarkoitus! Oon varma, että ihastut(te), niin kuin allekirjoittanut ja hänen äitinsä! Varatkaa paljon aikaa, siellä on niin paljon nähtävää - meillä oli aikaa 2h ja olis saanut olla enemmän, niin oltais ehditty täysin rauhassa kiertää. Mutta hyvä näinkin :)

2. Kadehdittava reissu teillä on ollut. Tuo Ateneum on minunkin tarkoitus tarkistaa nyt, kun loma alkaa, ja taiteilijakukkula myös. Peukut samalla sinulle syksyn opiskelupaikkaa jännitäessä. Terv. Tuula

1. Hienoa kyllä oli - pienistä sanaharkoista huolimatta ;) Varaa paljon aikaa Ateneumiin, mieluusti enemmän kuin 2h, koska nähtävää ja koettavaa on paljon. Tove Janssonin hauta on taitelijakukkulan vieressä vanhalla puolella. Mutta taitelijanmäkikin kannattaa kiertää - sieltä löytyy monta "tuttua" ;) On ollut niin kiireinen kevät ja alkukesä, etten ole ehtinyt viestitellä. Palaan riparilta heinäkuun alussa. Laittelen sen jälkeen viestiä sinulle reissuista, pääsykoetuloksista sun muista :)