lauantai 5. heinäkuuta 2014

Dreams come true!




Maanantaina 30.6. oli riparin viimeisen kokonaisen päivän aamu ja olin jo aikasta väsynyt. Meillä oli aamujumis menossa ja yhtäkkiä kuului piippaus - joku oli unohtanut pistää puhelimen äänettömälle. Se joku olin minä - hups! 
   Jumiksen jälkeen kaivoin kännykän taskusta ja aattelin, että yksi kaveri varmaan laittoi viestiä. Mutta se olikin äiti ja mikä ihana uutinen! Mut oli hyväksytty opiskelemaan Ylivieskaan Centria-ammattikorkeaan yhteisöpedagogiksi. Kaupan päälle saisin 60 op:n kirkon nuorisotyöntekijän tutkinnon. Väsymys haihtui kyllä varsin ripeästi, täytyy myöntää!
  Mä olin ihan satavarma et en pääsisi opiskelemaan sinne Ylivieskaan. Olin varma, että pääsisin jollekin varasijalle ja kaikki ottais paikkansa vastaan ja sinne menisi sekin yrittäminen. Joutuisin lähtemään Joensuuhun opiskelemaan teologiaa vuodeksi (pääsin siis sinnekin) ja hakisin taas vuoden kuluttua uudestaan. Mutta ei, mä todellakin pääsin reippaasti ja heitämällä sisään! Oon niin onnellinen tästä!
   Mä oon varma, että koko mun opiskelemaan pääsy ja välivuosi oli pelkkää johdatusta. Kun mulletuli selväksi viime kesänä, että välivuosi kutsuu, olin varma, että tässä täytyy olla joku suunnitelma pohjalla. Joku on päättänyt mun puolesta, miten tää menee. Koin upean vuoden alakoululla ja hyvinkin vauhdikkaan kesäkuun. Opettelin yksin elämistä ja talouden pitoa ihan hyvin tuloksin. Elämän- ja oppimisentäyteinen vuosi päättyi upeasti tietoon siitä, että 25. elokuuta minua odottavat opinnot Pohjanmaalla ihanassa ja tiiviissä ympäristössä. 
   Johdatus ei avaudu ehkä pelkästään tämän perusteella. Se, mikä tuntuu johdatukselta, on se, miten edes päädyin hakemaan Centriaan opiskelemaan. En ollut kuullut juuri mitään kyseisestä oppilaitoksesta. Oon nyt kolmen vuoden ajan tiennyt haluavani kirkon viran sekä jonkin maallisen tutkinnon kaupan päälle. Putkiajattelulla tulin siihen tulokseen, että DIAK on mun juttu. Tänä vuonna noita paikkoja olisi ollut vain Järvenpäässä. Järvenpään opiskelijoiden tilanne on onneton noin asumisen kannalta - ei opiskelija-asuntoyhtiöitä, ei mitään. Todellinen umpikuja mulle, viisilapsisen perheen esikoiselle. Itkin ja purin hammasta, etten saa sitä tutkintoo, minkä haluaisin. Siten yhtenä iltana pään päälle syttyi lamppu. Muistin, että yksi meidän vanha srk-nuori oli mainostanut Centriaa hyvänä oppilaitoksena ja muistaakseni sillä oli jotain tekemistä myös kirkon viran kanssa. Googlettelin ja hakuvalinnat selkiytyivät - juuri Centriaan mä halusin. Ja pääsykokeissa tiesin yhä selvämmin, että juuri sinne mä haluan. Halusin, haluan ja pääsin.
   Mikä sitten on yhteisöpedagogi. Yhteisöpedagogiksi opiskelevat saavat laajan humanistisen ja kasvatusalan koulutuksen. Opintojen kesto on 3,5 vuotta eli 210 opintopistettä. Yhteisöpadagogit ovat turvaamassa yhteisöjen hyvää oloa ja järjestämässä toimintaa, jotta mahdollisimman moni voisi kokea olevansa tärkeä osa yhteiskuntaa. Yhteisöpedagogi pyrkii siis estämään syrjäytymistä. Työ keskittyy etenkin lapsiin ja nuoriin, mutta myös perheisiin ja erilaisiin työyhteisöihin. Yhteisöpedagogi voi työskennellä päiväkodissa, nuorisokodilla, koulukodissa, järjestää TYKY-päiviä yrityksille ja työyhteisöille, järjestää vapaa-ajan toimintaa...jne.

Heinäkuu onkin lomailukuukauden ohessa myös järjestelykuukausi. Irtisanomisia, muuttoilmoituksia, hakemuksia, tilauksia...toivottavasti muistan kaiken ja ehdin päivittämään blogiakin! 

~ Roosa ~

4 kommenttia:

  1. Mahtavaa! Onnea opiskelupaikan johdosta!

    VastaaPoista
  2. Onnea opiskelupaikasta! Centria kutsuu muakin, kokkolaan oon siis menossa. :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muistelinkin centrian sivuilta, että liiketalouden kohdalla oli muiden joukossa myös sun nimi :) Eli onnee myös sulle näin bloggerinkin välityksellä! Eikös se ollut sun ykköstoive? :)

      Poista

Rohkeasti vain kommentoimaan, kuulen mielelläni sinusta <3